Ce reprezinta dreptul de a fi informat si de ce este important

Ce reprezinta dreptul de a fi informat si de ce este important

Transparenta este unul dintre principiile GDPR si vizeaza modul in care datele personale sunt colectate si utilizate. Dreptul de a fi informat implica transparenta si furnizarea unor informatii clare si concise cu privire la datele personale ale persoanelor vizate.

Articolele 13 si 14 din GDPR specifica tipurile de informatii pe care companiile trebuie sa le ofere persoanelor vizate cu privire la confidentialitatea datelor.

Utilizarea datelor personale in scopuri tranzactionale usureaza intocmirea unei proceduri clare si eficiente cu privire la confidentialitatea datelor. O utilizare mai complexa a datelor ingreuneaza transmiterea tuturor informatiilor necesare in cadrul unei singure notificari. De aceea, GDPR permite folosirea mai multor tehnici pentru furnizarea informatiilor.

Dreptul de a fi informat ajuta la intrunirea celorlalte prevederi din regulamentul GDPR?

Dreptul de a fi informat nu este un scop in sine si nu trebuie sa fie privit ca o actiune realizata pentru respectarea articolelor 13 si 14 din GDPR. Furnizarea informatiilor cu privire la confidentialitatea datelor ajuta la respectarea mai multor prevederi impuse de GDPR, precum:

Echitatea

Se refera la utilizarea datelor personale in mod rezonabil, conform asteptarilor persoanelor vizate, luand in considerare efectele acestei utilizari. Redactarea informatiilor privind confidentialitatea datelor ajuta la constientizarea impactului si a consecintelor procesarii datelor. Comunicarea clara si concisa cu privire la colectarea si utilizarea datelor ajuta persoanele vizate sa isi creeze anumite asteptari cu privire la modul in care sunt folosite datele lor.

Limitarea la scop

Reprezinta un principiu conform caruia companiile trebuie sa mentioneze explicit si legitim scopurile pentru care utilizeaza datele. Totodata, orice utilizare ulterioara a datelor trebuie sa corespunda scopurilor precizate.

Consimtamantul

Reprezinta temeiul legal pentru procesarea datelor si are la baza informarea persoanelor vizate. Comunicarea clara si pe intelesul persoanelor vizate privind identitatea companiilor, precum si modul in care vor fi utilizate datele, asigura o informare corespunzatoare a persoanelor vizate.

Interesele legitime

Procesarea datelor trebuie sa fie bazata pe interesele legitime ale persoanelor vizate, ceea ce implica o responsabilitate suplimentara pentru protejarea drepturilor si intereselor acestora. Intelegerea modului in care sunt utilizate datele si setarea asteptarilor persoanelor vizate reprezinta cheia pentru construirea acestui temei. In acest sens, este necesara furnizarea unor informatii clare si inteligibile privind confidentialitatea datelor.

Avantajele respectarii dreptului la informare

Atitudinea deschisa a companiilor cu privire la modul in care utilizeaza datele cu caracter personal ajuta la o comunicare clara si transparenta. Totodata, reprezinta o oportunitate pentru a dezvolta o relatie de incredere cu persoanele vizate si poate fi un element diferentiator in raport cu competitia.

Utilizarea datelor personale in moduri invizibile pentru persoanele vizate favorizeaza aparitia unor riscuri. Lipsa informarii persoanelor vizate cu privire la modalitatile in care sunt utilizate datele lor personale duce la aparitia discriminarii si previne exercitarea drepturilor acestora. Transparenta ajuta la diminuarea acestor riscuri. Informarea activa a persoanelor vizate cu privire la utilizarea datelor lor ajuta la pastrarea unui control mai bun si la anticiparea potentialelor consecinte ale utilizarii datelor.

Combinarea furnizarii informatiilor privind confidentialitatea datelor cu instrumentele de gestionare a preferintelor (precum dashboard-urile) faciliteaza intelegerea modului in care datele sunt utilizate si creste gradul de control asupra procesarii datelor. Mai multe optiuni si o implicare mai mare a persoanelor vizate ajuta la colectarea unor informatii mai utile de la acestea. Acest lucru incurajeaza o livrare mai buna si mai eficienta a produselor si serviciilor companiilor.

Ce se intampla daca dreptul la informare nu este respectat

Dreptul de a fi informat este un aspect fundamental al GDPR si o obligatie-cheie pentru toate organizatiile care colecteaza si utilizeaza date personale. Incalcarea acestui drept predispune companiile la sanctiuni mari. In plus, companiile care incalca acest drept risca sa-si stirbeasca reputatia. Lipsa de corectitudine cu privire la utilizarea datelor cu caracter personal sau ascunderea unor informatii in spatele unui limbaj complex, de specialitate, duce la pierderea increderii persoanelor vizate in companii si la refuzul acestora de a furniza datele personale.

Acest site foloseste cookie-uri. Navigand in continuare va exprimati acordul pentru folosirea cookie-urilor. Detalii aici.

OK